Åtgärder mot fett.

I nya brittiska Elle finns tips mot hår som lätt blir fett. Jag har testat budgetschampot Sunsilk men det hjälpte inte. Mitt feta hår beror på övertvättning och att jag sitter och pillar med det framför datorn. Det är precis samma regler som gäller för håret som ansiktet: INGET pill! Så från och med nu ska jag ha det uppsatt mer för då tänker man inte på det. Tur att jag införskaffat många diadem.

 

  • Elle tipsar om torr-schampo, det har jag faktiskt hemma och det funkar i nödfall. Mitt är i pulverform vilket gör att det är klumpigt. Finns i sprayform också, men tyvärr inte i lilla Halmstad (vad jag vet).
  • Fint hår (=mitt hår) blir fortare fett än tjockt. De tipsar om Specifique Bain Divalent från Kérastase
  • Ju fortare du torkar ditt hår, desto mindre stimuleras hårrötterna och mindre fett produceras. Det är egentligen ingen problem eftersom jag kanske fönar håret ca 1-2 ggr i veckan, man vill ju inte slita ut det. Viktigt är att använda en borste med metallkärna för då formas håret snabbare.

 

Kollade runt lite på Kérastases hemsida och fann vad jag tror jag behöver, finns bla. att köpa här.


Kommentarer:
Postat av: Andrea

Jag känner igen det där problemet. Ett tips som jag läst är att man ska tvätta håret med ett superrengörande schampo varje dag i två veckor, för att därefter gå över till ett mildare varjedag-schampo (man ska dock inte tvätta det varje dag sen).

Har provat Kerastase-schampot som du nämner i inlägget men tyckte faktiskt inte att det var särskilt bra. Två schampon som jag tycker är rätt bra är däremot L'Oréal Elseves schampo för normalt hår som lätt blir fett, liksom ett schampo i blå flaska för 140:- som finns på Kick's. Kommer inte ihåg vad det är för märke på det sistnämnda schampot, Biotherm eller Bio Source eller nåt.

Andra tips är att enbart ta balsam i topparna, liksom att inte gnugga in schampot hårt med fingarna - det sägs stimulera fettproduktionen.

Hoppas det blir bra!

Postat av: Emma L

Mitt bästa tips är verkligen att tvätta det så sällan som möjligt, men jag vet att det är svårt och tar lång tid att vänja hår och hårbotten vid det.
Sedan som ovan nämnt, balsam endast i längder och toppar är ju en grundregel.

Själv tvättar jag mitt hår högst en gång i veckan, har gjort det sen jag var 10 eller nåt, och det blir aldrig någonsing fett om jag inte kletat i alldeles för mycket styling.

2005-08-17 @ 18:00:37
Postat av: Anonym

Håller helt med Emma L. Man behöver cirka 2 (snusk)veckor innan håret vant sig. Jag har inte lyckats ta mig ner till en gång i veckan men max 3 gånger - helst bara två. Man får fläta, "kepsa" eller "sjala" sig den första tiden. Och så var det ju det här med att inte pilla. Och balsam bara i topparna.

Min frisör har sagt att man inte ska ha tex volumeschampo eller något annat (sånt som man gärna vill ha när man har tunt och platt hår) eftersom det torkar ut håret väldigt vilket därmed producerar mer fett. Precis som med hyn. Blir det lätt fett ska man "feta till det". Olivolja är kanon om man verkligen vill sunka ner sig en dag :)

2005-08-17 @ 18:35:13
Postat av: Charlies mam

Håller helt med Emma L. Man behöver cirka 2 (snusk)veckor innan håret vant sig. Jag har inte lyckats ta mig ner till en gång i veckan men max 3 gånger - helst bara två. Man får fläta, "kepsa" eller "sjala" sig den första tiden. Och så var det ju det här med att inte pilla. Och balsam bara i topparna.

Min frisör har sagt att man inte ska ha tex volumeschampo eller något annat (sånt som man gärna vill ha när man har tunt och platt hår) eftersom det torkar ut håret väldigt vilket därmed producerar mer fett. Precis som med hyn. Blir det lätt fett ska man "feta till det". Olivolja är kanon om man verkligen vill sunka ner sig en dag :)

2005-08-17 @ 18:35:38
URL: http://mig.blogg.se
Postat av: Andrea

Tvätta håret en gång i veckan? Jag är skeptisk. Det är säkert jättebra och praktiskt, men när man har tränat då? Urk.

2005-08-17 @ 20:38:09
URL: http://andreagoesstockholm.blogspot.com
Postat av: vicky

Mm.. känner igen problemet. Brukar använda torrschampoo från Lee Stafford, rosa sprayflaska..Prisvärt faktiskt, ca 80:-. Check it out

2005-08-17 @ 21:10:56
Postat av: Emma L

Andrea: Har du inte haft några stylingprodukter i håret är det bara att skölja igenom håret med vatten när du tränat.

2005-08-17 @ 21:34:16
Postat av: emelie

haha, vilka prolem ni har. jag har problem åt motsatta hållet. jag behöver typ tvätta håret med schampoo 2 gånger i månaden, resten av tiden använder jag bara mängder med balsam och inpackningar och olivolja. jag har så himla tunna hårstrån, blondt och vääääldigt mycket volym. ingen som har ett tips åt motsatta hållet för att "feta" ner håret lite? Så att det ligger plattare och så?

2005-08-17 @ 23:56:10
Postat av: Andrea

Emma L: Ok, då förstår jag. Tänkte inte på det :P

2005-08-18 @ 10:05:48
Postat av: Lea

Bumble and Bumbles torrschampo ("hair powder") är fantastiskt bra, det bästa jag provat. Rekommenderar det varmt. Jag köper mitt på c/o Stockholm på Söder. Håret håller sig fräscht längre och mitt glatta, vilda hår blir mycket mera lättformat.

2005-08-18 @ 10:14:04
Postat av: Emma L

emelie, jag har i silicondroppar när jag vill få mitt hår lite fetare. Det ska ju egentligen bara användas i toppar och strykas försiktigt försiktigt över huvudet. Men har man torrt hår går det ju bra att ta i med lite mer på huvudet, om man vill få det lite feta vill säga :)

2005-08-18 @ 12:35:14
Postat av: Madde

Lee Stafford har ett jattebra torr-schampo i sprayform, har kopt mitt i England, men det borde inte vara sa svart att fa tag pa i Sverige. Luktar gott ocksa :-)

2005-08-19 @ 03:48:31
Postat av: Eleonore

Jag har torr-schampo, fast i pulverform....Lee Staffords värmeskyddande spray finns också på badrumshyllan. Men den luktar pyton, luktar torrschampot gott?

2005-08-19 @ 05:55:26
Postat av: Anonym

Som avslutning på varje hårtvättning skölj håret i iskallt vatten, det stänger "fettporerna" (eller vad det nu heter). Funkar jättebra! Jag har förut haft lite halvflottigt hår men det här funkar, och det faktum att jag inte tvättar håret så ofta. Kan vara värt ett försök.

2005-08-19 @ 17:48:43
Postat av: Anonym

Emma L: Vad är silikon droppar? Hur är ditt hår egentligen? :) Jag kanske borde testa om jag nu förstått allt räätt *-)

2005-08-22 @ 18:05:48
Postat av: Sofia

Ha som några andra här provat Lee Staffords torrshampoo (ha inte direkt hittat nåt annat) men den funkar jättebra! är inne på min 3:e flaska sen i våras...men d tar slut lite för snabbt bara... men ja rekommenderar det verkligen! är blond vilket nog är en fördel med det torrshampot då det är ett ljust pulver som "ljusar" upp håret litegrann när man sprejar på det... Lukten kan man ju diskutera...luktar lite "killigt" o ja ä själv inte så förtjust i lukten, men mina kompisar älskar den! haha... Den är som sagt lite svår att få tag på men ja ha hittat min på Etos i Västerås.... Värd att prova tycker jag! är så skönt att ha om man inte vill elr hinner tvätta o föna o ha sig varje dag...

2005-09-04 @ 21:50:27
Postat av: Anna

Tack för tipsen! Jag har väldans skumt hår, när man tänker efter. Mellanlångt(lite lärngre än till axlarna, tunt. Själva håret blir torrt efter tvättning, men hårbotten blir jättefett!
Jag brukar ALDRIG föna håret eller använda tänger. Kanske skulle jag göra det, eller i alla fal föna hårbotten?
Jag vet inte...ahr du något tips?

2007-05-27 @ 13:26:23
URL: http://www.annas-skonhetsblogg.blogspot.se
Postat av: natalie

Lee Staffords torrshampoo i sprayflaska kan man lätt köpa på eleven.se för 79:- + fraktavgift på ca 30:- :)

2007-06-24 @ 22:01:37
URL: http://eaudenatalie.blogspot.com
Postat av: Juli

Det som är med fett hår är ju att det börjar lukta äckel, det funkar liksom inte. Försöker verkligen att inte tvätta håret så ofta men det är inte lätt när man är i stallet nästan varje dag.

2007-08-24 @ 18:04:06
Postat av: Ellen

Igår kom nya torrschampot från toni&guy till åhlens. kostar 120:- och borde testas!

2007-09-14 @ 16:44:28

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits