Mer sicksack

Urban Outfitters - Zig ZagUrban Outfitters - Zig Zag2

Halsdukar med missoni-mönster kommer varje år i nya varianter. Hos Urban Outfitters hittade jag lite fina grejer. Jag är så himla löjlig. Visst, jag älskar att shoppa budget, men på något sätt vill jag ändå ha äkta när det kommer till asseccoarer. Dubbelmoral.

 

Jag tror det beror på att det inte 'känns' lika bra. Visst, ingen vet om jag köpt min väska på H&M eller om den är designad och kommer i mindre upplaga. Men för mig känns det speciellt och det måste väl ändå vara positivt? Jag klär mig inte i märken för att passa in eller impa på någon annan än mig själv. Det är roligare att bära något som inte är lika massproducerat så att man möter samma pryl på gatorna. Samtidigt skulle jag aldrig vilja klä mig i svindyra märkeskläder från topp till tå. För att ha stil, enligt mig, är att kunna blanda.

Många kan mycket väl tänka sig att köpa kopior eftersom det är designen man gillar. Det tycker jag är en god inställning, även om jag inte följer den själv.

Är jag helt ute och cyklar? Känns som det kan bli debatt om detta, bäst jag går och lägger mig innan jag svamlar bort mig själv totalt! Berätta gärna vad DU tycker, inget är rätt eller fel. Jag är bara intresserad och höra era åsikter. God natt!

 


Kommentarer:
Postat av: Ida

Jag tycker att alla borde kunna få drömma sig bort bland alla designerkläder ibland... Och kanske unna sig en kopia eller två. Jag tror att många dock skulle köpa den äkta varan om de hade pengarna. :)
Men även om jag tjänade mycket skulle jag nog ändå vara utfattig. I alla fall om jag fortsätter sukta efter sådana kläder jag kollar runt efter nu... och samtidigt ha råd med dem! :)

Postat av: Maria

Jag är precis likadan, men jag är sådan när det gäller jeans också. Skor, Väska och Jeans vill jag ha designer, sedan kan topen komma från H&M. Å andra sidan är jag inte så petig när det gäller smycken, halsdukar, scarves och liknande. Då fyndar jag gärna.

2005-07-28 @ 22:32:51
URL: http://maria.blogg.se
Postat av: Malin

Jisses. Ja... hmn.. jag citerar gärna min moster (som bor i Milano ehe..) och säger att "bättre att köpa ett plagg man verkligen gillar istället för 10 som man kan tänka sig!". Alltså, summa kardemumma, jag köper hellre ett riktigt snyggt designplagg som jag älskar i varje liten tråd istället för 10 HM-toppar som bara går sönder, blir urtvättade och tappar formen. Fast i ärlighetens namn ligger jag nog och nojjar mig någonstans i mittskiktet. Inte helt design, inte helt HM. Fan vet om det är så mycket bättre? Vad klassar man som designkläder btw nu när jag tänker efter?

2005-07-28 @ 22:43:53
URL: http://jag.blogg.se
Postat av: sara

Hmm, svårt. Det enda jag ALDRIG fuskar med är gympaskor - har nog 15 par, mest Puma. Där är jag skitpetig, skulle aldrig köpa gympaskor på din sko...

Men annars köper jag gärna billigt men jag är som du, asseccoarer får gärna vara äkta, även om jag älskar att köpa smycken billigt oxå

Modeplagg som bara håller en säsong köper jag billigt, jeans och sånt som man kan ha länge lägger jag pengar på.

2005-07-28 @ 22:55:16
Postat av: Tesan

Blanda ger helt klart den största valmöjligheten! Jag känner inte att jag måste ha designer på ngt speciellt, men det är klart att om man fastnar för något så kanske man köper det. Om jag letar efter ngt speciellt så spelar det mindre roll om det är märke eller inte. Fast jag håller med Sara om gympaskorna, konstigt nog alltid nike, addidas eller ngt liknande.
(Jättebra blogg btw, läser den varje dag =))

2005-07-29 @ 00:05:30
URL: http://tesans.webblogg.se
Postat av: Andrea

Hmm Intressant att läsa era kommentarer. Bastoppar både stickat och trikå inhandlas oftast på H&M. För jag tycker faktiskt att de håller hyfsat bra, tvätta på 30 grader och låt hängtorka. Så varken noppar de eller krymper. Mina accesoarer; smycken, väskor scarves m.m måste vara äkta. Känslan av att bära lyx är helt otrolig. Designväskor går bara inte att jämföra med butikskedjornas väskor. Oäkta smycken oxiderar desssutom och blir fula snabbt (enligt min erfarenhet)Jeans kan jag faktiskt göra undantag på, har jeans i alla prisklasser både äkta och oäkta. Då tycker jag att det är passformen som avgör vad man ska inhandla.

2005-07-29 @ 07:22:37
Postat av: alexandra

För några månader sedan läste jag en intressant artikel i amerikanska Vogue om piratkopior och handel med dessa produkter. De uppmanade folk att inte köpa billiga kopior eftersom pengarna finansierar knarkhandel, prostitution och brottslighet. Detta gäller ju produkter som säljs på marknader osv till turister, inte HM. Verkligen tänkvärt tycker jag!

2005-07-29 @ 07:30:49
Postat av: Linda

Jag hade en period förr då jag bara hade dyrare märkeskläder. Det fanns inte i min värld att köpa kläder på tex HM. Som tur är har jag en mer avslappnad inställning till det nu förtiden. Nu blandar jag hejvilt. Köper det som är snyggt, mer än vad jag köper det som är dyrt. Kan vara allt från second hand till HM, men även svenska designers som Acne, Whyred mm. Är inte kombinationen det ultimata? Det tycker nog jag i alla fall.

2005-07-29 @ 07:59:45
URL: http://www.loni.webblogg.se
Postat av: engla

Ja jag är en blanda, helt klart! När det gäller väskor så får de gärna vara dyrare märken som jag satsar på för att de håller mer än en säsong. samma sak med jackor. Men sen handlar jag mkt billigt med, som HM (who doesn´t). Men för att finna sin egen stil håller jag med Eleonore om att blanda.

2005-07-29 @ 08:18:35
URL: http://annamirjamaria.blogg.se
Postat av: Hanna

Jag håller verkligen med. Samtidigt så behövde jag ha en ny väska nu och för tillfället är inte min ekonomi superbra. I valet mellan en väska för flera tusen och en Stockholmsweekend eller chartersemester så vinner helt klart att få göra nåt kul med min älskling. Alltså köpte jag en väska jag tycker är jättepraktisk och fin för 299 kronor på Åhléns.

Om jag fick välja så hade jag köpt en riktigt dyr väska. Gärna en ny bil, och massa designkläder, men just nu funkade det inte.

Håller med Sara om gympaskor. Jag har öht svårt för att köpa skor på Din Sko eller Wedins.

2005-07-29 @ 08:46:16
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: Emma

Jag håller med dig! Men är man student har man lite pengar, så för att få grejer som ingen annan har så får man helt enkelt sy själv! När man övat tillräckligt blir det riktigt snyggt och man kan dessutom sy väskor och annat. Måste nog säga att det är ett stort plus om man har en syintresserad mamma som hjälper till när det krisar...
Men det är helt klart ett värt sätt att få speciellt saker till ett helt överkomligt pris!

2005-07-29 @ 12:38:37
Postat av: Alex

Stil för mig är nog mer en blandning av gammalt, nytt, dyrt, billigt, second hand och ärvt....Jag har många vänner som bara klär sig i designer kläder, men det blir ändå trist eftersom det personliga inte kommer fram...själv blandar jag hej vilt....och framför allt så både ändrar jag och syr om kläder...kanske inte de dyraste....men det mesta genomgår en liten förvandling när det har blivit inhandlat.....att undvika vissa affärer eller märken bara för att det skulle vara sämre kvalitet tror jag inte på, man kan hitta fynd på de mest överraskande ställen....så varför ta risken att missa ngt?

2005-07-29 @ 12:54:05
URL: http://alexsevilla.webblogg.se
Postat av: Frida

Jag är fattig student och att shoppa designerkläder är inget jag prioriterar (eller har råd med för den delen)även om jag tycker att det är roligt med mode. Däremot har jag upptäckt att sy själv både är roligt och ett utomordentligt sätt att skaffa sig nya och personliga kläder för en billig peng!

2005-07-29 @ 20:54:05
Postat av: Terése

Hade jag haft råd hade jag nog köpt dyra märkesväskor och kläder...Men jag köper kopior och blandar så att jag får min egen stil, köper mycket på rea och gör fynd på postorder. Ska även försöka mig på att sy lite själv...

2005-07-29 @ 21:31:19
URL: http://terese75.blogspot.com
Postat av: daniella

missonisjalarna är för söta. håller med ovanstående: tur att hm finns till för oss studenter ;)

2005-07-30 @ 00:10:23
URL: http://daniella.blogg.se
Postat av: Mel E

Kul, sitter just och filar på ett inlägg på samma tema - vad som är stil och vad man kan köpa dyrt resp. billigt. Instämmer med övriga - blandat är bäst!
Och vi har väl alla våra hangups. Min bloggpartner Anna brukar tex propagera för billigare kläder och dyra skor.

2005-07-30 @ 12:31:39
URL: http://mymarkup.net/anna
Postat av: Maria

Hej, och tack för en kul blogg, hittade den via Aftonbladet. Håller med övriga gänget, även om jag som fattig student hade haft råd så hade det inte blivit endast snordyra designergrejer. Även om jag är ett riktigt handväskefreak som gärna skulle slå till på några dyra klassiker... Är på väg ut i arbetslösheten, och min praktiska sida tycker att jag ska shoppa mindre och spara pengar. Min mindre praktiska sida tycker att ingen blir gladare av att jag är både arbetslös och tråkigt klädd...

2005-07-31 @ 21:42:03
Postat av: cecilia

Fast man ska inte räkna med att "ingen vet om [man] köpt sin väska på H&M eller om den är designad och kommer i mindre upplaga". Det tror jag nog väldigt många gör, eftersom HM-utbudet är väl det som flest människor har koll på. Sedan får man väl ta ställning till om det spelar någon roll för en. Själv har jag samma spärr när det gäller väskor och liknande. Tyvärr har min ekonomi en spärr åt andra hållet, så att säga...

2005-08-02 @ 12:12:51
Postat av: Linn

hej!

det är alltid lika rligt att läsa dina bloggar! Tack för att du sätter en guldkant i vardagen!
men du, vart har du köpt den oranga tröjan med "Pinto" tryck på och vad kostade den?

2006-10-21 @ 13:10:37

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits