Dags för höstrusk

Under 1000-lappen
H&M - kappa 798 krMango - jacka 939 krMango - kappa 999 kr
Det är inte lätt att hitta jackor när budgeten är tajt (som den faktiskt är för oss flesta) men även om man inte har råd att köpa drömjackan så finns det lite att välja på. Om man har längden så kan man satsa på en militärinspirerad rock och knyta ett skärp för att markera midjan, ovanstående i grönt är från H&M och kostar 798 kr. Är man kort i rocken (som jag) så tycker jag att det är snyggast att antingen ha en kort jacka som den ovan från Mango (939kr) eller en kappa som slutar ovanför knät. Annars har man en tendens att försvinna. Jackan längst till höger är också från Mango (999 kr) och är för den som vill köra med Ryssland-influenser i vinter.

Mellanpris 1000-1500 kr
La Redoute - duffel 1219 krMango - kappa 1375 krLa Redoute - kappa 1479 krSisters - kappa 1495 kr
Kort duffel är bra för kortisar, ovanstående från
La Redoute finns i många färger (1219 kr). Militärinspirerad kappa från Mango, 1375 kr, är snyggt till blanka ridstövlar. Den maskulina, rutiga från La Redoute (1479 kr) beställde jag så fort jag fick syn på den. Tyvärr var den stor i storleken och för lång för korta mig, annars skulle den varit min kappa i höst. Den var jättesnygg och för er som inte är små över axlarna och har några centimeter mer över havet än jag, köp! (Om ni gillar den). Om man vill ha en kappa som inte följer höstens ledord: ryskt och militär så är den vinröda från Sisters (1495 kr) ett säkert kort som håller längre än en säsong.

Svensk design kostar lite mer
Whyred - jackaACNE - kort jackaWhyred - parkas
Acne, Whyred, Rodebjer och Filippa K har alla jackor jag skulle kunna ha i höst. Från vänster en kort jacka från Whyred och därefter en marin jacka i 'lumbermodell' från Acne. Samtliga jackor jag visat är i ull och det man ser mestandels är just kappor i olika modeller och längder. Om man inte gillar den 'trenden' men ändå vill känna sig rätt så funkar en klassisk parkas. Då slipper man känna vinden gå rakt igenom kroppen., den ovan kommer från Whyred. Filippa K har gjort en jättesnygg kort 'skepparkavaj' som tyvärr inte passade min kroppsform alls och det var synd för snygg var den. En annan som jag spanat in är den korta svarta jackan från Rodebjer...men vi får se vad plånboken säger.

Korta i rocken

Kookai - kappa
Är man lite kortare men vill ha kappa, tycker jag att modellen ovan (Kookai) är snygg. Genom att den slutar över knät så ser man inte lika minimal ut.

Från min favouritaffär
Benetton - jackaBenetton - duffelBenetton - kappa nr2
Känns som jag skulle kunna vara marknadsförare för Benetton men jag gillar verkligen deras sortiment och storlekar. I år har de till exempel fina dufflar i många färger. Jag provade en i vintervitt men insåg snabbt att den inte skulle vara det så länge om jag köpte den. För er som är sugna på en vit jacka så har Miss Sixty en snygg. Den i mitten är rolig men går kanske inte att variera i den oändliga. Jag har en mörkhyad kompis som skulle vara sååå snygg i den färgen, min vinterbleka hy skulle nog se aningens sjuk ut i den. Rutiga trenchen till höger skulle passa till långa 'affärskvinnan' som är trött på svarta kappor år ut och år in.

Första klass

Sonia Ryikel - jacka
När man börjar komma upp i prisklasser över 500 dollar  finns det mycket att välja och vraka bland. Jag hade gärna haft ovanstående från Sonia Ryikel i garderoben men prislappen på 625 dollar säger nepp.

  • Joie gör en grön kort kavaj i ull och bomull för 365 dollar. Snyggt med naturvita accessoarer till.
  • Catherine Malandrinos underbart snygga vintervita jacka i ull kostar 750 dollar att få hem.
  • Om man har råd att lägga lite mer slantar på duffel är Marc ett alternativ.
  • Päls är stort i höst men jag skulle önska att de använde fejk istället. Snygga är de i alla fall: Juicy Couture, La Rok, Nicholas K
  • Den här typen av jackor har i alla fall jag tröttnat på men varma är de, bland annat Vince och Juicy Couture har nya modeller för i år.
  • Vill man vara riktigt inne och köra en stil som man blir ensam om kan man haka på skogshuggartrenden...men då ska man inte komma från värmlands landsbygd som jag för där används de dagligen, varje år.
  • Här har vi en svenska som kör rich chic-stilen från Anna Sui. Svårt att kopiera stilen om man inte har stora sedlar, det kan lätt se billigt ut. Men snyggt. Själv kommer jag nog satsa på accessoarerna.
Ni kanske undrar vilken jacka jag helst vill ha? Den här.



Bilder från Benetton, Active Endeavors, La Redoute, Mango, Kookai, Sisters, H&M, Acne och Whyred

Kommentarer:
Postat av: Maria

Har beställt LaRedoutekappan för 2v sedan, jag är ju 168 och ganska bredaxlad så jag hoppas på det bästa :)

Postat av: MiriamVelvet

godmorgon.. jag är rätt kort ju och har letat efter ngt kortare i jackväg hela helgen men alla korta är dubbelknäppta vilket är fint men fult när de är uppknäppta vilket är ett viktigt eftersom jag ofta har jackan uppknäppt.. Maria... la Redoute kappan är så fin har sett den i verkligheten och den är väldigt söt alltså. Hoppas den passar.

2005-09-19 @ 07:49:37
Postat av: MiriamVelvet

det där med grunge (skogshuggarjackan) talade de redan om för ngt år sen att det var på väg tillbax... tror det var när jag var på moderådets trendföreläsning.. Men det hade man redan förstått att när 80talet har gått förbi då kommer 90talet igen..nja 90tals mode är nja

2005-09-19 @ 07:52:32
Postat av: wear sunscreen

Min favoritaffär är också benetton, underbara kläder... Där hittade jag också årets kappa :)Men jag vill gärna ha en snygg kortare också, den från mango såg jättesnygg ut. Det här var ett jättebra inlägg Eleonore!! Du är duktig på att "ta ut" det goda :))

2005-09-19 @ 08:02:21
URL: http://www.ingevettigt.webblogg.se
Postat av: Lucky Em

Det där med vinterjackor/kappor är lite besvärligt. Iallfall när man inte har så mkt pengar att spendera. Sen finns de ju andra problem...som att det nu ör nästan för att de flesta snygga är säkert redan slut. Hittar man någon så finns den aldrig kvar i småstorlekar..man är alltid försent ute på ngt sätt//Emma

2005-09-19 @ 08:30:45
Postat av: Julia

Jag satsar på en lite tunnare höst kappa och köper upp mig på en rejäl dunjacka/parkas till den kalla vintern...

2005-09-19 @ 09:17:19
URL: http://obsession.blogg.se
Postat av: Anonym

Köp INTE ullprodukter från Benetton! De köper sin ull från Australien, där man utövar den extremt plågsamma metoden mulesing. I alla länder utom Australien och Nya Zeeland är detta förbjudet enligt djurrättslagstiftningen. De erkänner villigt att de använder metoden:
http://www.woolisbest.com/animal_welfare/mulesing/
men det handlar inte om fårens bästa, utan om att bevara ekonomiska intressen. Ull är helt okej, om fåren behandlas väl. Det här är vad det handlar om:
http://www.animal-lib.org.au/lists/mulesing/mules.shtml

Tack för att ni tar er tid att skaffa kunskap om det ni köper. Det är vi konsumenter som gör skillnad!

http://www.djurensratt.org/articles/article.asp?id=1524

/Sara -ingalunda galen djurrättsaktivist, en vanlig tjej som bara tycker att man ska behandla djuren väl, de kan inte protestera själva!

2005-09-19 @ 09:22:28
Postat av: Andrea

Tusen tack för en perfekt jackguide, du är verkligen en guldvärd Eleonore. Solen skiner, Jag är ledig, och jag ska ut på stan med två precis lika shoppinggalna tjejer som jag.Kan livet bli bättre. Kram på er alla fashionistas

2005-09-19 @ 10:09:14
Postat av: Lisa

Vill tipsa om en kort brun kappa från J-Lindeberg som är jättefin.
Den har ett skärp i midjan och nästan lite trumpetärmar..

2005-09-19 @ 12:19:33
Postat av: jemawi

Har den rutiga från La Redoute. Tycker väldigt mycket om den!

2005-09-19 @ 16:39:38
Postat av: Bex

Kappan med päls från Juicy Couture var ju hur fiin som helst!! Fast inte så kul o gå runt med äkta päls, plus att priset kanske inte heller var så passande.. Men drömma kan man ju :)

2005-09-19 @ 17:08:13
Postat av: Frida

Spanade in Mangos "Napoleon"kappa redan när det fortfarande var sommarvarmt och tänkte att "senare så". I 30 graders värme kändes kappa väääldigt avlägset. Tyvärr. För när jag gick tillbaks till butiken i slutet av augustimånad (vilket ändå var tidigt för höstkappor tycker jag)fick jag beskedet att kappan sålt slut för läääääääängesen.:(

2005-09-19 @ 18:46:08
Postat av: S.

Sara: Undrar om även andra kedjor använder sig av ull från djur som genomgått mulesing - Mango, Zara, H&M? Jag har precis köpt en kappa från Benetton, och känner mig nu litet tveksam till att behålla den. Läste dock på Benettons hemsida att de även tar ull från Argentina, där mulesing inte praktiseras.

2005-09-19 @ 20:33:10
URL: http://cashmere.blogg.se/
Postat av: Anonym

hora

2006-01-19 @ 10:56:45

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits