Sminkhjälp

Mitt 'jätte'sminkade öga
Har bläddrat i massa tidningar och försökt fått sminkinspiration.
Lipglossbitch ger pedagogiska lektioner i hur man ska sminka. Öva hemma framför spegeln och tvätta bort ska ju bättra på tekniken så idag övade jag. När jag sminkat klart (ovan) så kände jag mig fullspacklad. Tog ett kort och ser inte alls så sminkad ut. Här har jag använt:
  • Grundat med YSL concealer och  Clinique-fondation på pch runt ögat
  • Collistar ögonskugga, wet&dry i Champagne
  • Oriflame fine liner i smokey black (innerögat)
  • Diorliner, flytande eyeliner till övre fransraden
  • Mascara, Estée Lauders MagnaScopic
En massa produkter som inte ger så mycket resultat för att jag inte kan sminka mig ordentligt. Kan t.ex. tänka mig att oriflames fine liner skulle kunna användas till att sota ögonen men just nu är det en omöjlighet med mina kunskaper.

Så alla sminkproffs där ute, ge mig tips! Ni ser ju vad jag har att arbeta med.

UPDATE
Tack för alla tips, på begäran lägger jag ut bild på lite sotat öga också. När jag ser mig själv i spegeln ser det mycket sotigare ut än på bilden, kanske beror på blixten eller att jag är feg (jag är nog feg)...nu ska jag bara tvätta bort allt också. Puh, livet är fyllt av lyxproblem.
Smoky eye


Kommentarer:
Postat av: Sandra

Jättefint! Fina ögonbryn har du också. Önskar att mina ögonfransar kunde bli sådär. Jag har så långa att de blir tunga och går ej att få uppböjda hehe...

Postat av: Eleonore

Mina är så korta att jag inte ens äger en ögonfransböjare :)

Det är inte fult det jag sminkat men det ser ju heller inte så sminkat ut. Jag vill ha tips på hur man lägger ögonskuggor t.ex. Jag använder alltid en nyans och då är den oftast neutral som ovan.

2005-09-20 @ 15:06:36
Postat av: Anonym

Det du har gjort är inte alls fel, ser bra ut. MEn du skulle kunna ha en mörklila ögonskugga (går bra med penna med) och bara ha det som en eyeliner på övre fransraden och de undre. Det kommer att göra sån skillnad på dina bruna ögon. Går bra med guldig ögonskugga också. Så kan man ha en "highlighter" under ögonbrynen.

2005-09-20 @ 15:07:50
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: Maria

Jag har också väldigt korta ögonfransar och hade svårt att böja dem tidigare. Men jag införskaffade en ögonfransböjare från Shiseido som kostade och nu kan jag böja jättebra.

2005-09-20 @ 15:11:08
URL: http://maria.blogg.se
Postat av: Eleonore

Bra tips med lila :)

Jag har faktisk en lila 'crayon' från Lancome som jag aldrig använt. Guldskugga (lös) har jag från MakeUpStore, den brukar jag ibland ha som basskugga. Det dumma är att så fort jag tar på mer så känner jag mig så sminkad och onaturlig, fast det vänjs man kanske av med...

2005-09-20 @ 15:12:42
Postat av: Maria

Vad gäller sminkningen så skulle det göra väldigt mycket om du markerade globlinjen. Det skulle ge djup åt dina ögon. Du behöver inte använda mörka färger så att du känner dig för sminkad. Utan använd två färger, en mörk och en ljus och jobba lite med skiftningar.

Om du har svårt att "hitta" globlinjen ( det hade jag när jag var ovan att sminka mig) så rekommenderar jag att lägga dig ned på rygg och sminka, då ser du precis var den är!

2005-09-20 @ 15:14:42
URL: http://maria.blogg.se
Postat av: Eleonore

Maria: ligga ner? Jag har problem med att stå upp och sminka mig, men bra tips som ska testas :)

2005-09-20 @ 15:19:05
Postat av: Ina

ser ju jätefint ut den där sminkningen, naturligt vackert och det är ju oftast det man vill eftersträva när man sminkar sig? du behöver inte använda mer smink!

2005-09-20 @ 15:31:35
Postat av: Helena

Det ser jättebra ut! Stilrent och proffsigt, det kan ju vara ursvårt att få en så tunn fin inramning som du har fått till.
Jag håller med om att lite skugga längs globlinjen och i yttre ögonvrån kan vara snyggt. Börja testa med ljusa färger, pastelligt passar bra till bruna ögon.

2005-09-20 @ 15:38:10
URL: http://lipglossbitch.se
Postat av: sandi

Tycker att du är duktig, fast du säger att du inte kan. Tror att dina ögon skulle kunna bli ännu vackrare om du prövade en ögonfransuppböjare och sedan borstade på mascaran rakt upp istället för åt sidan, det skulle öppna upp dina ögon mer.

Tycker också att du ska pröva en guldig ögonskugga, kombinerat med en moss/skogsgrön med lite skimmer i. (finns på make up store) Det skulle ta fram din brunfärg superbt. Om du är osäker på globlinjen kan du börja med att lägga lite mörk skugga längst ut på ögonlockskanten, där kajalen tar slut, och borsta uppåt/utåt. Då får du en djupare, lite "kattig", blick som är sexig.

Om du tycket att du ser för sminkad ut i det starka badrumsljuset. Pröva då att släcka ner i något rum, till "nattklubbsbelysning" och se dig själv i spegeln igen. Du kommer upptäcka att du inte alls ser lika sminkad ut, och det är ju faktiskt så som andra kommer se dig när du går ut.

Våga ta i lite med de mörka skuggorna och sudda sedan efteråt med en mårdhårsborste så att inga skarvar syns. Lycka till!!

2005-09-20 @ 15:55:12
URL: http://sandi.blogg.se
Postat av: Dea

Nämen Ellinor, nu får vi allt ta den där sminklektionen som jag utlovade ang. sotiga ögon osv :) !!!

2005-09-20 @ 16:01:01
Postat av: MiriamVelvet

jo det var ju fint men som kanske sagts ovan det syns inte så mkt och var det smokey eyes du var ute efter så våga lite mer svart och sudda ut mer över ögat. Fast det är ju en smaksak. Kul att vi fick en fin bild på det. Jag gillar Make up stores Pollution en svart skugga som kan bli allt från grå och svart beroende på hur mkt du tar.. super faktiskt.

2005-09-20 @ 16:21:22
URL: http://luckyem.webblogg.se
Postat av: Julia

Någon som vet hur Rock&Republic är i storlekarna? SMå el. stora?

2005-09-20 @ 16:33:11
URL: http://obsession.blogg.se
Postat av: Malin

Jag tycker det var jättebra med Make up stores sminkkurs för 495:- där man fick lära sig lite om hur man kan sminka sig, sen får man ju produkter för samma kostnad också, så själva sminkningen kostar ju inget. Perfekt! Fast jag tyckte ögonbilden ovan var amazing!

2005-09-20 @ 16:36:16
Postat av: Eleonore

Tack för alla tips! Väldigt gulligt att ta er tid och dela med av er kunskap :)

Ina: Jag är så mycket mer 'naturligare' i vanliga fall och har oftast bara mascara. När jag sminkat mig här så var det nästan mer än en partysminkning :)

Sandi: mårdhår? är det en kraftigare typ av borste? Jag har borstar från Make Up Store med äkta hår men mård vet jag inte om det är...

Dea: ja, jag behöver sannerligen en lektion. Svårt att tajma det bara :)

MiriamVelvet: har testat med mer svart för att rama in ögat och det blev ganska ok, men jag måste få til l snygg suddning. Jag stod och fingrade på Lancomes nya palett med den glittriga svarta men tyckte inte att det var värt att lägga så pass mycket pengar innan jag vet om jag kommer använda dem. MUS har ju faktiskt lite billigare så att man kan testa, ska kolla på den :)

Julia: RR tror jag är lite stora, men som vi konstaterat tidigare så är det väldigt svårt att säga nuförtiden, man får nästan jämföra med ett annat märke för att veta säkert

Malin: jag har varit på kurs hos MUS ca 5-6 ggr (det är därför jag har så många produkter därifrån som jag aldrig använder) men jag tycker inte att jag lärt mig så mycket. Jag är nog lite trög :)

2005-09-20 @ 16:53:42
Postat av: sandi

Mårdhårsborstar ær de mjukaste och bästa, de "fäller" inte och ger ett jämnt resultat utan att "suga upp" podukten. De är oftast lite dyrare, men håller längst eftersom du kan tvätta dem m tvål o vatten utan att förstöra dem. Pröva det där m lite mörkt + sudd i yttre ögonvrån och lägg upp en bild.

Tycker inte att MUS kurser är bra alls, de som jobbar är inte tillräkligt kunniga, har oftast gått en svensk "snabb" utbildning. På taxfreebutikerna är de superduktiga, de jar fått kurs av alla märken och har bäst översikt och teknik.

Håll ögonen öppna för när en representant för de stora märkena kommer till ett parfymeri nära dig. Beställ tid och få tips. Det är helt klart bäst. Många av dessa har jobbat m make up artister över hela världen och är otroligt kunniga. Bäst enl min erfarenhet är: Chanel, Lancome, Dior och Shiseidos representanter. Du kan även fråga på parfymeriet när de kommer. Det brukar vara ngn gång under hösten, för att promota de nya produkterna.

väntar på ny bild/ Sandi

2005-09-20 @ 17:01:53
URL: http://www.sandi.blogg.se
Postat av: Hanna

Haha, innan jag läste texten under bloggen var jag nästan helt säker på att det var Rachel Bilsons öga du hade lagt in. :) jag skulle också vilja ha bruna ögon!

och estée lauders magnascopic är min absoluta favoritmascara.

när jag fixar min ögonmakeup använder jag först lumenes ögonmakeup-bas, sen brukar jag lägga på en ganska diskret men ack så snygg gyllenbrun-skimrande skugga från h&m (hör och häpna! men den sitter som gjutet med lumenes bas).

jag brukar använda fingrarna istället för en borste. då är det lättare att kontrollera vart skuggan hamnar och sudda lagom mycket ute i kanten.

lycka till! :)

2005-09-20 @ 17:23:43
URL: http://swisch.blogg.se
Postat av: Hanna

det där var vardagsmakeupen. :)

när det är fest gör jag samma sak men jag använder också en ganska mörkbrun skugga från isadora (som också sitter perfekt med lumene) och lägger längst ut på ögonlocket och lite uppåt så att det blir en liten nyanskiftning.

lite svårt att förklara, men hoppas det går bra iallafall. :)

2005-09-20 @ 17:27:54
URL: http://swisch.blogg.se
Postat av: Eleonore

Sandi: nu har du din bild :)
Hanna: När jag jobbade på Åhléns var Lumenes bas en storsäljare, jag har konstigt nog aldrig köpt den men det beror nog på att jag sminkar mig så sällan med ögonskugga. Använde faktisk fingarna för att sudda nu :)

2005-09-20 @ 17:30:14
Postat av: Hanna

den är underbar! nu när din ögonskuggeperiod har börjat är den ju verkligen värd att investera i. :)

var det lättare med fingrarna? :)

2005-09-20 @ 17:34:28
URL: http://swisch.blogg.se
Postat av: Eleonore

Lättare vet jag inte, det blir ju aldrig så proffsigt som det ser ut på andra. Åh, man skulle ha en personlig assistent i hasorna som var både frisör, makeupartist och massör och gratis på samma gång. Jag tycker det är mycket roligare med kläder än smink, det är så jobbigt att tvätta av och hålla på, särskilt när man tränar...

2005-09-20 @ 17:40:05
Postat av: Sandra

Jättesnygg sotning. Jag gillar inte när det blir förmycket, Det passar bättre på bild i tidningar än i verkligheten. Ska allt våga mig på lite sotat nästa gång jag går ut. Tack för tipset =)

2005-09-20 @ 17:40:32
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Dea

Mm, det är ju det där med tiden, men vill man så kan man :)

Sandi: Vet inte vad du har vart, men jag jobbar för MUS just nu och jag är inte "snabbutbildad" på något sätt ( vad det nu skulle vara )och anser mig själv vara väldigt kunnig samt intresserad, men det finns alltid utrymme för mer kunskap. Det är alltid en definitionsfråga vad man menar med "tillräckligt kunnig".

Sen beror det väl också på vad man är ute efter. De flesta kunder som kommer till oss på kurser är helt gröna och har kanske aldrig hört talas om concealer eller dylikt. Dom brukar nästan tycka att "ojojoj , hur ska jag komma ihåg allt detta". Kan dock hålla med om att i fall man är mer haj på smink och är intresserad av det kanske det är lite för basic. Det bästa är väl att ta reda på / få information vad man är ute efter och vad man har för tidigare kunskaper. Blir lite lättare att anpassa då :)

2005-09-20 @ 17:59:12
Postat av: Anonym

till vardags skulle jag aldrig kunna vara utan min vita ögonpenna. den är oumbärlig. den "öppnar" ögat och ser frächt och piggt ut. annars har jag ett problem, ganska fjantigt egentligen. borde kunna bestämma själv. jag är ljusblond och har gröna ögon men jag vet inte om det är snyggast med svart eller brun mascara?

2005-09-20 @ 18:28:25
Postat av: lisa

nån som har tips på bästa budgetconcealern?

2005-09-20 @ 18:30:18
Postat av: sandi

Ser jätte fint ut!!! Men pröva lite mer i yttre ögonvrån, i vecket under ögonbrynsbenet och sudda utåt/uppåt.. du kommer bli proffs snart. Försök att undvika att vänja dig med att använda fingrarna, det kan verka lättare till en början, men ha många nackdelar. Fingrarna är alltid feta och det finns risk för att du ser kladdig ut eftersom du suddar ojämt. Om du tex använder en skugga med skimmer eller glitter i fastnar alltid det på fingrarna. Fortsätt öva med borstarna, det blir alltid bättre, jag lovar!!!

Dea- du är säkert superduktig. Min erfarenhet kommer från Uppsala, Stockholm, Oslo och Bergen... Har hittills inte mött någon som kan ge mig tips som utvecklar det jag redan kan. Det slutar ofta med att jag ger dem tips istället. (menar inte att låta självgod, men jag tycker om att utveckla mig och pröva nya saker). Enligt min erfarenhet verkar der som om de jag träffat på MUS bara tipsar om de färger/tekniker som är "inne" nu. De verkar inte ha en gedigen helhetsbild och har svårt att arbeta med olika tekniker... Nu ska allt vara sotigt, jag tycker att 60-tals looken är spännande, det har jag frågat efter, men får bara "sotråd". Har även varit inne vid flertal tillfällen och bett om sminktips för olika årtionden. Skulle på 40-tals maskerad. Men det hade de ingen aning om... Typ röda läppar...men det visste jag ju redan själv... ville veta mer... Röstar fortfarande för representanderna för de olika märkena... men, jag har kanske inte träffat dig...

2005-09-20 @ 18:52:16
URL: http://www.sandi.blogg.se
Postat av: MiriamVelvet

Hoppas att du fortsätter med ögonskuggor det är ju hur kul som helst.. jag slopar hellre massa läskig foundation... bara man får fixa och trixa lite med ögonen.. de är ju ändå själens spegel ;) .. Ang MUS så tycker jag det diffar mkt mellan butikerna vissa säljare är mkt duktiga vissa lite mer osäkra.. Fast det kan ju oxå beror på hur pedagogisk man är.

2005-09-20 @ 21:12:46
URL: http://luckyem.webblogg.se
Postat av: Jasmine

Jag som är ett stort fan av mycket ögonskugga kan ge lite tips! Precis som någon påpekade syns sminket mycket mindre när man är ute på någon mörk klubb. Det gäller att inte vara feg och lägga på MYCKET ögonskugga!
För en riktigt sotig look brukar jag först måla med svart kajalpenna runt hela ögat och sen sudda lite. Över det använder jag en svart ögonskugga för att få en mer suddig och mjuk look, ibland lägger jag svart ögonskugga över hela ögonlocket för en riktigt uppsminkad look.
Tycker man att det blir för mycket med bara svart runt ögonen kan man använda en kontrastfärg i den inre ögonvrån för att lätta upp looken och öppna ögat lite, skimrande vit eller guldig ögonskugga brukar bli snyggt.
Jag tycker absolut du ska experimentera mer med ögonskugga, variationen är oändlig!

2005-09-20 @ 23:40:23
Postat av: Jenny

Väldigt snygg sminkning. Jag är som du och brukar slänga på mascara och kanske concealer tyll vardags.
Kan lungt påstå att jag är grön av avund på dina snygga ögonbryn, själv har jag väldigt ljusa(syns inte nästan) och dom är tunna och smala.

2005-09-21 @ 10:55:25
URL: http://www.jennyslilla.blogg.se
Postat av: Wire

På tal om att öva: tips på bra make-up remover efterlyses! Gärna flera olika, gärna icke djurtestade

2005-09-21 @ 15:26:54
Postat av: Eleonore

Det måste finnas fler än jag som kan delge sina favoriter? Jag gör en post om det!

2005-09-21 @ 15:37:41
Postat av: Hanna

Tycker inte mascaran du använder ser något bra ut faktiskt, fransarna blir ju inte ordentligt särade och böjs ju knappt alls!

Testa Lóreals nyaste mascara istället, Volume Shocking. Underbar, och har frälst mig totalt.

2005-09-22 @ 08:36:35
Postat av: Philippa

Jag tycker du har fått till ögonmejken riktigt bra! Jag använder samma mascara som du, den kräver en viss teknik, men när man har fått kläm på det så är den fantastisk! Håller med de andra, testa att markera globlinjen, det gör en otrolig skillnad! Jag använder mig av samma make till vardags av fest, varierar bara mängden. Lóreals Color appeal i färgen platinum beige som grund (lite beigeskimrig) och ljus- eller mörkbrunt i globlinjen. Som sagt, man kan göra mkt med ögonskugga, bara att fortsätta experimentera. Tips på remover är att införskaffa särskila "våtservetter", finns i flera olika märken. Praktiskt för att man slipper kladda med vätska och bomull. Lycka till!

2006-02-23 @ 20:52:20
Postat av: CoCo

Din sminkning blev fin.Du har ramat in ögonen jätte fint.Som vissa säger,försök med mer färg nästa gång.jag som vissa,använder av samma teknik till vardags och till fest.Bara mer och speciellt en trekant vid globlinjen och yttre ögonvrån.

Hoppas du förstod vad jag menade.Lycka till!!

2006-12-13 @ 23:19:08
Postat av: Jana

Jag bor I usa och min favorita ogonskuggor (sorry I don't got a Swedish keyboard, so no swedish letters)
ar fran Girlactik. Jag har aldrig sett dom I affarer men jag koper dom online. Ar inte saker pa om dom skickar till sverige eller inte men du kan fraga. Mina favoriter ar "VIP matte black" "Satin" shimmering champagne" "Frenchie" och "Lush"

Jag skulle vilja prova "Butter Shine" och "Smokey" too

Manga kandisar har i usa anvander deras skuggor, dom ar latta att anvanda och sitter jattebra. Jag hatar svart skugga som inte sitter bra, VIP sitter hela natten :)

Har ar linken till deras ogonskuggor:

http://www.girlactik.com/newlayout/products/starshadow.shtml

2007-01-30 @ 18:26:00

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits