Snart dags för CorePuls...

Idag ska jag köra CorePuls, hoppa omkring runt en balansbräda. Lite rädd för att snubbla, jag testade ett halvt pass härom veckan och det verkade kul....och flåsigt.

Idag trodde folk visst att jag gått och fått anorexia/träningsmani eller något och det är ganska lustigt. De som känner mig vet att jag aldrig (man ska iofs aldrig säga aldrig) skulle kunna få ätstörningar eller liknande. Jag älskar både mat och godis. Min kompis som är konditor/pralinmakare, brukar testa sina nya desserter på mig eftersom jag älskar efterrätter.

Jag blev intervjuad för ett tag sedan och fick frågan om jag upplevde något negativt med bloggtrenden som uppkom i somras. Jag tog då upp att jag snubblat in på bloggar där unga och äldre tjejer diskuterar bantningspiller och anorexi. Det är nog väldigt vanligt och i detta utseendefixerade samhälle så förstår man att folk trillar dit. Det är jättebra att uppmärksamma om man misstänker att någon är på väg åt fel håll, för det finns det många av. Men jag kan meddela att jag absolut inte har något problem.

Man kan ju diskutera huruvida det är bra att jag skriver om tunna tjejer som Nicole, Jessica, MK & Ashley, Lindsay och alla andra men jag skriver inte om dem för att de är spaghettitjejer utan för att jag gillar deras klädstil. Jag önskar att det kom fram fler tjejer som Stella McCartney, Jennifer Lopez och Scarlett Johanson som har kurvor för att ändra idealen som råder nu.

Kommentarer:
Postat av: C

Alltså, kan det verkligen vara så ovanligt att hålla sig smal med hjälp av träning? Tränar man typ 3 gånger i veckan så håller man sig för det mesta normalviktig (som du Elenore), så jag förstår inte varför du får så mycket prat om det där. Visst, du är smal, men du tränar så det är väl självklart att du inte väger 90 kilo eller?

2005-09-29 @ 18:46:51
Postat av: jenny

heh true that, word

2005-09-29 @ 19:07:57
Postat av: lilla jag

Jag är själv naturligt smal. Jag önskar tillochmed att jag kunde gå upp i vikt, men jag kan inte. Om det står en röd mjölk och en grön i kylen väljer jag alltid den röda, jag väljer alltid det fetaste alternativet. Jag vill så gärna gå upp i vikt. För jag får höra negativa komentarer typ varje dag om att jag borde gå upp i vikt (jaha, tror ni inte jag vill det då!?), att "shiitt vad du e smal" (med negativt tonfall), att jag e en pinne mm.

Särskilt mkt elaka komentarer får jag av kompisar som själva försöker gå NER i vikt. Men jag skulle ALDRIG säga något elakt mot någon som "har lite extra kilon", ALDRIG. För mig gör det lika ont att höra elaka kommentarer som för en överviktig.

Varför e det så okej att hacka på smala? det är liksom okej att säga elaka komentarer till dem som är för smala, men om man gör det öppet till ngn som e lite överviktigt då e man hur elak som helst?

Eleonore, jag älskar din blogg jätte mkt. Du är verkligen jättebegåvad. Men jag ville bara säga att alla kanske inte vill vara smala, och kanske e det inte rätt sätt att göra det ok att väga normalt för dagens tjejer genom att hacka på dem som e smala, utan att bara visa fler av alla sorters tjejer? (även om jag förstår att de e kläderna du visar på i detta fallet) Men att försöka acceptera & visa både Smala som tjocka, korta som långa etc tjejer vore ju inte fel.

Att försöka acceptera alla sorters människor och utseenden, istället för liksom "hämnas" mot de smala för att de flesta modeller etc är det.

Är det inte underbart egentligen att vi alla människor har olika utseenden? tänk vad tråkigt det skulle vara om alla såg likadana ut. men ändå, är det så svårt att acceptera sitt eget.

Oj, nu vet jag inte vad jag snackar om längre. kände bara att jag måste försvara mig mot alla som säger elaka saker om hur smal jag är , eller nåt. även om inte du gjort det, tänkte bara tillföra ett till perspektiv..

2005-09-29 @ 19:13:37
Postat av: Matilda

Då tränar du av rätt anledning! Det ska vara kul och man ska må bra av det, det är därför man i första hand ska träna. Inte för att bli smalare etc. det kan vara ett sekundärt mål möjligtvis.
Det känns skönt att du älskar mat och godis! Ibland känns de - trots jag för det mesta bra självförtroende och är nöjd med mig själv - känns de som jag bara äter massor och alla andra äter så lite.. Att alla är så smala, men jag försöker tänka att de ändå är typ 10 cm kortare än mig (1,75 är jag).
Jag har tänkt börja träna nu i några veckor (egenlitgen mer men jag menar att verkligen ta tag i det - det är juh att börja som är det stora problemet), och du tränar juh på sats. Som jag fattar det så kan man gå på olika träningspass när det passar en och behöver inte hålla på att anmäla sig till en kurs på visst antal gånger?

Postat av: Matilda igen

lilla jag: Jag känner verkligen igen det där med att de är mer okej att hacka på en smal. Har också fått höra mycket elaka kommentarer om min kropp. T.ex. en gång kom en kille i min klass på högstadiet fram till mig och började typ knipa mig på armen (jag hade en lite större sweatshirt på mig) och sa nåt i stil med "Var finns din arm?".
Nåväl, senare på högstadiet hade jag fått lite mer mage och då säger en annan kille "Matilda har du blivit tjock?". (Det var verkligen inte mycket till mage och jag satt dessutom i en konstig ställning, hade låga byxor och lite för kort tröja.)
I alla fall: Man får juh aldrig vara nöjd hur man än ser ut! Ena dagen är man tjock andra dagen för smal..
Och jag orkar inte mer av all hysteri om träning, skippa saker "för det är onyttigt", jämföra sig med andra osv. Jag vill se mer av de där som kan äta lite godis utan dåligt samvete i rimliga mängder, som tränar för att de är kul och som har en sund kroppsuppfattning (T.ex. att Paris Hilton är "lagom", nog för jag tycker hon har snygg kropp men lagom är verkligen fel ord! Väldigt smal är rätt ord.)

2005-09-29 @ 19:22:06
Postat av: Ela

Lycka till med träningen! Har dock själv oehört lätt att falla in på att äta för lite och/eller träna för mkt.
Men du verkar ha balans.
Så lycka till i forsättning med din träning och efterrätts älskning.

2005-09-29 @ 19:46:40
URL: http://elasblogg.webblogg.se
Postat av: wear sunscreen

Jag har mailat nu..

2005-09-29 @ 20:05:11
Postat av: Sarah

Lilla jag: Jag tänkte precis gå in här och skriva exakt det du har skrivit. Du formulerade dig så bra och sa det mesta jag ville få sagt och det är så skönt att höra att det finns fler som jag, för det här är ju verkligen ett problem.

Har en del kompisar som tjatar om att de har så svårt för att hitta kläder, för att de "är tjocka" och att jag borde ha det så himla lätt, men herregud. Jag skulle till exempel aldrig kunna gå in på en JC-affär för att försöka hitta ett par billiga jeans som sitter någorlunda bra. Nej, vill jag hitta jeans som inte sitter säckigt så är det en självklarhet att jag måste lägga ut en hel del pengar på det.

Som du skriver gör det lika ont att få höra att man är smal som det säkerligen gör för någon att få höra att den är tjock.

Jag hatar det faktum att de flesta tror att alla smala människor är smala för att de vill vara det, men jag skulle vara överlycklig om jag vägde 10 kilo mer än jag gör idag..

2005-09-29 @ 20:05:35
Postat av: s.

Lite off topic, men skulle man kanske kunna få se ett kort på dina jeans som är avklippta vid fotknölarna så man ser där nere på dom hur det ser ut.

2005-09-29 @ 20:07:32
Postat av: alexandra

Hej Eleonore,
Eftersom detta är din personliga blogg tycker jag att du får skriva om precis vad du vill. Fortsätt med dina personliga kommentarer. Jag tränar 5 gånger per vecka och är inte sjuk för det. Friskvård och sund mathållning är inget folk borde klaga på!

2005-09-29 @ 20:20:38
Postat av: Anonym

Håller med alexandra. Detta är en personlig blogg, du får inte betalt att skriva här då tycker jag inte du ska tänka två ggr på om du verkligen ska skriva det du hade tänkt dig eller om du ska sätta in bilden på Nichole, NÅGON kanske blir stött och tycker att du ska sätta in bilder på fylligare tjejer. Du skriver om de du får inspiration av inget mer med det. Keep up the good work!

2005-09-29 @ 21:13:59
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: Eleonore

Min mamma har alltid fått höra detsamma...'men du som är så liten', folk förstår inte att det gör precis lika ont som att man är stor. Det är mer legitimt att säga att ngn är för smal än för tjock.

Matilda: du köper ett medlemskap sedan tränar du hur mycket och vad du vill. En halvtimme innan varje pass läggs korten fram till passet så man slipper anmäla sig och krångla :)

s. : kort på avklippta jeansen finns under kategorin Dagens outfit någonstans :)

2005-09-29 @ 21:25:08
Postat av: Matilda

Precis som jag vill ha det! Måste gå in där nån dag efter skolan och fixa medlemsskap. Tycker det är så jobbigt med sånt man ska anmäla sig till brukar alltid komma på veckan efter de börjat "Åh fan.. jag borde börja träna"

2005-09-29 @ 21:33:16
URL: http://www.pusspjett.com
Postat av: Fanny

Är verkligen Scarlett och Stella så kurviga? Kurvigare än Nicole kanske men de representerar fortfarande den smala delen av befolkningen. Och Jennifer Lopez har ju bara stor bak. I övrigt är även hon smal i mina ögon.

2005-09-30 @ 11:02:51
Postat av: Elin

Att du aldrig skulle kunna få en ätstörning för att du älskar mat och godis kanske inte stämmer, det är väl oftast inte där problemet ligger. Men fortsätt att skriva som du gör tycker jag. Även om det ofta handlar om människor som är smala/magra så verkar du ha en sund inställning till kropp och mat, det lyser liksom igenom. Och det är ju Din blogg!

2005-09-30 @ 13:34:08
Postat av: pinnungen

till alla där ute, läs "normal och fin". Det är en bok om att få se ut precis som man vill så länge man mår bra, och få vara fin precis som man är, tunn, kraftig, smal eller lite mjukare. Den handlar bla om att är man mjuk "bör" man gå ner men är man naturligt smal duger man ändå inte. Den gjorde mig starkare, hoppas fler kan känna detsamma!!

2005-09-30 @ 16:26:18
Postat av: AnnaPanna

Fanny: Håller med, kurviga - det är ju ett skämt!

2005-10-02 @ 10:30:28

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits